Klachtenregeling advocatuur

1. Begripsomschrijvingen

Klachtenfunctionaris

De persoon, niet zijnde een advocaat tegen wie de klacht is gericht, aan wie de behandeling van de klacht is overgedragen.

Geschillencommissie Advocatuur

De commissie ingesteld door de Stichting Geschillencommissies voor consumentenzaken (SGC) en die voor Beroep en Bedrijf (SGB).

Geschillenregeling Advocatuur

De bij de Geschillencommissie Advocatuur gehanteerde procedure tot beslechting van geschillen tussen advocaten en cliënten.

Reglement Geschillencommissie Advocatuur

Het reglement waarin de werkwijze van de Geschillencommissie Advocatuur is neergelegd.

2. De interne klachtenprocedure

1. Wanneer een cliënt op enigerlei wijze ons kantoor benadert met een klacht, wordt de betrokken advocaat daarvan in kennis gesteld.

2. Wanneer een cliënt een klacht indient bij de betrokken advocaat, zal die advocaat de klachtenfunctionaris daarvan in kennis stellen.

3. De betrokken advocaat tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen, al dan niet na raadpleging van de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris wordt in ieder geval bij de behandeling van de klacht betrokken indien de cliënt dat wenst. De betrokken advocaat zal de klachtenfunctionaris op de hoogte houden van de behandeling van de klacht.

4. De betrokken advocaat respectievelijk de klachtenfunctionaris draagt zorg voor een behoorlijke behandeling van de klacht met inachtneming van dit Reglement.

5. De beslissing op de klacht wordt aan de cliënt schriftelijk medegedeeld.

6. Wanneer in het contact met de cliënt de klacht niet tot tevredenheid wordt afgehandeld kan de kwestie door de cliënt worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Advocatuur. Dit dient binnen 12 maanden na de datum van schriftelijke mededeling van de beslissing van ons kantoor te gebeuren conform de Geschillenregeling Advocatuur en het Reglement Geschillencommissie Advocatuur.

3. Verantwoordelijkheden

1. De betrokken advocaat en de klachtenfunctionaris zijn verantwoordelijk voor de behandeling en afhandeling van de klachten.

2. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor een volledige invulling van een klachtenregistratieformulier.

3. De klacht dient binnen 4 weken nadat al de informatie noodzakelijk voor de beoordeling van de klacht beschikbaar is, schriftelijk door het kantoor afgehandeld te zijn.

4. De klachtenfunctionaris zorgt voor een reactie naar de klager.


Heeft u vragen?
Neem contact met ons op